Glazbena škola Josipa Hatzea

KAKO JE BILO NA 2. ZIMSKOJ PIANO LOOP AKADEMIJI?

Druga Zimska Piano Loop akademija, zahvaljujući kojoj je 30 učenika i studenata klavira iz cijele Europe u Splitu brusilo tehniku i glazbeno umijeće, završila je recitalom hvaljenog armenskog pijanista i pedagoga Rubena Dalibaltayana u Muzeju grada Splita 19. siječnja 2020.

Zimsku pijanističku bajku zajedničkim snagama ostvarile su Glazbena škola Josipa Hatzea i Udruga Piano Projekt već drugu godinu za redom i Split na tjedan dana pretvorile u pijanističko središte. Nakon što je na prvom izdanju Zimskog Piano Loopa oduševio polaznike seminara, ali i splitsku publiku recitalom, Ruben Dalibaltayan ponovio je to i ove godine na zimskom pijanističkom jutru u Muzeju grada Splita, koji je postao tijesan za sve ljubitelje klavirske literature. Program s djelima skladatelja romantizma ili kasnog romantizam započeo je jednom od najpoznatijih skladbi za klavir Roberta Schumanna, Fantazijom u C-duru, op. 17. Iako u svom radu promiče skladbe autora iz rodne Armenije, Dalibaltayanu nisu strana ni djela skladatelja svoje druge domovine, Hrvatske, u kojoj se skrasio kao profesor na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Tako je za ovu prigodu odabrao skladbe Blagoja Berse, meditativni Notturno u b-molu, op. 38 te Riso e lamento, op. 63. Lirsko ozračje nastavljeno je izvedbom Sonetto del Petrarca br. 104 Franza Liszta, mađarskog skladatelja koji je inspiraciju najčešće crpio u literarnim sadržajima tražeći tematiku u kojoj ima stvarne ili simboličke srodnosti s njegovim životom i romantičkom prirodom. Snažnu poveznicu tako je pronašao i u tragičnoj srednjovjekovnoj ljubavnoj priči o Tristanu i Izoldi, koju je njegov kolega i kćerkin suprug Richard Wagner uglazbio u istoimenu operu u tri čina. Izoldina ljubavna smrt Lisztova je transkripcija najdramatičnijeg trenutka opere, kada Izolda drži beživotno tijelo svog ljubavnika Tristana te oplakuje njegovu smrt, zahvaljujući kojoj pijanisti izvode djelić najinovativnije Wagnerove opere. Dugotrajan pljesak publike, oduševljenom programom i interpretom, utišao je dodatak, Chopinov Valcer br. 2, op. 64.

 

Dalibaltayanovom recitalu prethodio je splitski debi mlade, perspektivne pijanistice Mie Pečnik, koja je na istom mjestu nastupila dan ranije. Mia Pečnik osvojila je 45 prvih i posebnih nagrada na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima, a posebno priznanje, nagradu Mladi glazbenik godine, nedavno je dobila i od Zagrebačke filharmonije s kojom je već nastupila kao solistica. Na putu do izvrsnih rezultata Pečnik je kročila usavršavajući se s brojnim renominiranim glazbenim pedagozima, između ostalog i na ljetnim Piano Loop akademijama, koje se održavaju od 2010. Trenutno je studentica na Visokoj školi za glazbu i ples u Kölnu u klasi Andreasa Frölicha, koji je svoje bogato iskustvo podijelio s mladim pijanistima na prvoj Zimskoj Piano Loop akademiji. Ova vrsna studentica već je zreli interpret, što je dokazala i izvedbom zahtjevnog programa na kojem su bila djela C. Debussyja, C. Francka, F. Liszta i F. Chopina.

Svjesna da je tek na početku, prema predviđanjima uspješne karijere, Pečnik i dalje neumorno uči od najboljih pedagoga. Tako je boravak u Splitu iskoristila za seminar s njemačkom pijanisticom ukrajinskih korijena, Milanom Chernyavskom, koja je uz Dalibajtayana i Dalibora Cikojevića činila edukacijski tim ovogodišnjeg Zimskog Piano Loopa. Upravo je njezin recital 15. siječnja privukao najviše interesa među ljubiteljima vrhunskog pijanizma. Za prvi koncert u Splitu, Chernyavska je odabrala djela skladatelja koji se vremenski i stilski nadograđuju jedan na drugog. Recital je otvorila Sonatom br. 12 u F-duru, K.332 W. A. Mozarta, koja je objavljena uz Sonatu u C-duru, K. 330 i Sonatu u A-duru, K. 331 (Alla turca), te neopravdano ostala u sjeni svojih prethodnica. Sonate su napisane za Mozartove učenike u Beču pa je uvrštavanjem dvanaeste sonate u program Chernyavska ponovno posegnula za svojevrsnim edukativnim pristupom, a izvedbom su profitirali polaznici njezinog seminara, pijanistički pedagozi, ali i mnogobrojna publika koja je ispunila Gotičku dvoranu splitskog muzeja. Uslijedila je izvedba Beethovenove Sonate br. 17 u d-molu, op. 31/2, čiji nadimak Tempest otkriva inspiraciju u istoimenoj Shakespeareovoj drami, iako joj sam skladatelj nije nadjenuo to ime. Već u prvom stavku Chernyavska je demonstrirala spektar vještina; efikasnu promjenu tona, tempa i tehnike izvođenja i to nekoliko puta tijekom trajanja stavka. Za kraj programa pijanistica je odabrala djelo u pet stavaka Roberta Schumanna neobične forme. Naime, Schumannov Bečki karneval za klavir, op. 26 posjeduje veći integritet od suite, ali nije ni sonata. Posebno inspirativne interpretacije pijanistica je ostvarila u posljednja dva stavka; Intermezzu u es-molu, kojeg karakterizira strastvena melodija valovite pratnje, te Finalu u B-duru iznimnih tehničkih zahtjeva u konvencionalnoj sonatnoj formi. Ova svestrana umjetnica, koja je uz pedagošku karijeru plodna i na području  koncertne, ali i diskografske djelatnosti, splitsku publiku oduševila je i kao skladateljica izvedbom svog djela.

Iako za inozemne mlade pijaniste u Splitu slijedi edukacijsko zatišje do ljetnog izdanja Piano Loopa, najbolje učenike Glazbene škole Josipa Hatzea do kraja školske godine očekuje još jedan modul seminara s Rubenom Dalibaltayanom na kojem će usavršiti zahtjevne programe za razna pijanistička natjecanja. Naiščekivanije među njima je 25. izdanje međunarodnog natjecanja Daleki akordi, koje se u Glazbenoj školi Josipa Hatzea održava krajem travnja 2020.

Skip to content